Δημήτρης Ήμελλος: Ο “Σάσμος” ήρθε ξαφνικά – Το ακαταλόγιστο πρέπει να το έχουμε στη σκηνή, όχι στη ζωή

954

Ο Δημήτρης Ήμελλος κατάγεται από την Νάξο αλλά γεννήθηκε στην Αθήνα, στην Κυψέλη. Σπούδασε θέατρο (και) στη Ρωσία.

Έλαβε το πρώτο βραβείο Δημήτρης Χορν (2001). Η πορεία του στη σκηνή μοιράστηκε ανάμεσα στην Πειραματική του Εθνικού με τον Στάθη Λιβαθινό και στη συνεργασία του με τον Λευτέρη Βογιατζή. Έχει έναν γιο 23 ετών. Φέτος είναι ο Αντώνης Φραγκιαδάκης στον «Σασμό».

«Γεννήθηκα στην Αθήνα, γέννημα-θρέμμα Αθηναίος, Κυψελιώτης. Και οι δύο μου γονείς είναι από την Νάξο, οπότε πήγαινα στο νησί καλοκαίρια, Πάσχα. Σχολείο πήγα στα Ανάβρυτα όπου τρία χρόνια μπήκα και στο οικοτροφείο και εκεί γνωρίστηκα με το θέατρο. Είχαμε έναν καθηγητή που ανέβαζε παραστάσεις -ήταν και μια διέξοδος. Μετά, όμως, δεν το σκεφτόμουν, γιατί η πορεία μου ήταν δεδομένη. Πέρασα στη Νομική Αθηνών, για να αναλάβω το γραφείο του πατέρα μου, συμβολαιογράφος. Αλλά τα παράτησα στο πτυχίο.

Είχα πάει στο εργαστήρι του Βασίλη Διαμαντόπουλου, ως ακροατής, από ενδιαφέρον για να τον γνωρίσω. Δεν είχα σκοπό να ασχοληθώ με το θέατρο. Έβλεπα τον Διαμαντόπουλο και θαύμαζα την υποκριτική του. Με ήλκυε η προσωπικότητά του -έτσι λειτουργώ εγώ. Τον είχα δει στην τηλεόραση, (“Συμβολαιογράφος”, “Εκείνος κι εκείνος”), στο θέατρο.

Τότε στον Διαμαντόπουλο, πηγαίναμε συχνά σε παραστάσεις. Έτσι είδα τον Στάθη Λιβαθινό στο Απλό Θέατρο και πρόσεξα ότι παίζει αλλιώς… Λίγους μήνες μετά, έκανε ένα σεμινάριο με Ρώσους και πήγα. Όταν κάτι με ελκύει, θέλω να το δω από κοντά –είμαι περίεργος. Επί ένα εικοσαήμερο κάναμε μόνο κίνηση και φωνή. Αυτό εμένα μου άλλαξε τον κόσμο. Γιατί, όταν συνάντησα αυτόν τον κόσμο, κατάλαβα ότι το θέατρο είναι μια πραγματική δουλειά. Στο σχολείο, που μου έλεγαν “έχεις ταλέντο”, δεν ήταν συνειδητό. Δεν καταλάβαινα τη σχέση αυτού του πράγματος με κάτι επιστημονικό.

Αποφάσισα να αφήσω τη Νομική και να φύγω για τη Ρωσία –έμαθα ρωσικά. Ο πατέρας μου τρελάθηκε… Τα παράτησα όλα. Σπούδασα έναν χρόνο στη Ρωσία –υποκριτική και διδασκαλία. Όταν επέστρεψα ξεκίνησα με τον Λευτέρη, στους “Πέρσες” του Εθνικού. Είχα πάει στην οντισιόν του και με πήρε. Αμέσως μετά, έγινε η Πειραματική του Λιβαθινού –έμεινα και τα επτά χρόνια. Όταν τέλειωσε, με ξαναφώναξε ο Λευτέρης και από τότε δουλεύαμε μαζί κάθε χρόνο. Έτσι ξεκίνησε η σχέση μας –τρομερή σχέση. Εγώ μάθαινα το σύστημα και ο Λευτέρης ήταν το σύστημα -σχολείο.

Με την ομάδα ήταν κάτι άλλο. Αυτό που ένιωθα ήταν ότι γεννούσαμε θέατρο, ψάχναμε συνεχώς καινούργιους δρόμους. Η “Ιλιάδα” ήταν το αποκορύφωμα της ομαδικής δουλειάς –την πήγαμε σε όλο τον πλανήτη. Δεν συγκρίνονται μεταξύ τους. Τόσο διαφορετικά, τόσο μεγάλα, τα αγαπάω εξίσου. Η εμπειρία με την ομάδα με έμαθε να δουλεύω μαζί με τον άλλον. Και γι’ αυτό με αγάπησε ο Λευτέρης, για το “μαζί”, γι’ αυτό που θα βγει από εμάς. Κι εγώ το “μαζί” το έμαθα με τον Στάθη στην Πειραματική και με τους Ρώσους».

«Η βιογραφία μου είναι Πειραματική -Στάθης Λιβαθινός και Λευτέρης Βογιατζής. Ό,τι κάνω, ακόμα κι αυτό τώρα στην τηλεόραση, έχει να κάνει με αυτά τα δύο, επειδή υπήρξα εκεί. Από τον Λευτέρη κρατάω τον ίδιο τον Λευτέρη και το που έβαζε τον πήχυ, χωρίς να τον νοιάζει αν αυτός περνιέται ή όχι. Σημασία δεν έχει τι μπορώ, αλλά τι θέλω. Από την Πειραματική η εμπειρία τελείως διαφορετική. Ήταν η εκκίνηση και ο λόγος που μπλέχτηκα με το θέατρο.

Στην τηλεόραση μου είχαν κάνει κι άλλες φορές προτάσεις. Αρνιόμουν για πολλούς λόγους –ήταν και θέμα συγκυριών. Ήμουν και εξακολουθώ να είμαι πολύ μπλεγμένος με το θέατρο. Κακά τα ψέματα, από τότε που τέλειωσε μια εποχή που λέγεται Πειραματική Σκηνή και Λευτέρης Βογιατζής, όπου η ζωή στο θέατρο ήταν πολύωρη και πολύ μεγάλης προσωπικής επένδυσης, απελευθερώθηκε κι ένας προσωπικός χρόνος. Έγινε κι ένας απολογισμός δουλειάς.

Στο κεφάλι μας τα πράγματα είναι διαφορετικά από την πραγματικότητα

Την τελευταία δεκαετία άνοιξε για μένα και ο κόσμος του σινεμά. Έκανα αρκετές ταινίες, κάτι που επεδίωξα, γιατί με γοήτευσε η διαδικασία του, όχι εντελώς διαφορετική από του θεάτρου, που είναι η βάση για τον ηθοποιό. Οπότε δεν περίσσευε χρόνος ούτε μπορούσα να φανταστώ τις συνθήκες για τηλεόραση.

Στο κεφάλι μας τα πράγματα είναι διαφορετικά από την πραγματικότητα. Να έχεις καθημερινό γύρισμα, μετά πρόβα και παράσταση δεν μπορούσα να το διανοηθώ. Από την άλλη μεριά ήμουν καλυμμένος από το κομμάτι της δημιουργίας, θέατρο και διδασκαλία -δίδασκα και συνεχίζω».

«Τα τελευταία χρόνια, δεν έχω καν τηλεόραση σπίτι μου. Με την κρίση, το 2008-09, άρχισε να μπαίνει στο σπίτι μου μια φοβιστική ενημέρωση, μια τρομοκρατία, τη σταμάτησα. Με επηρέαζε ψυχικά κι εγώ θέλω να είμαι με χαρά στη ζωή και τη δουλειά μου.

Επίσης θεωρούσα ότι δεν υπήρχαν πολλές δυνατότητες να πετύχουν πράγματα –χρόνοι, ταχύτητα, συνεχής παραγωγή, όλα λειτουργούν αναγκαστικά εις βάρος της ποιότητας. Δεν είναι ελιτίστικο, είναι μια πραγματικότητα. Όταν θέλω να φτιάξω ένα παντελόνι σε μια μέρα, δεν θα είναι το ίδιο αν το φτιάξω σε μια εβδομάδα –φυσικό είναι.

Μου είχε γίνει μέχρι και πρόταση από το “Νησί”

Στην τηλεόραση είχα περάσει την εμπειρία του “10” αλλά εκεί ήταν η Πηγή Δημητρακοπούλου η οποία διεκδικούσε και καθυστέρησε τα γυρίσματα έξι μήνες γιατί εγώ δεν μπορούσα -έπαιζα στον “Ηλίθιο”. Ήθελε συγκεκριμένους ηθοποιούς, όλοι θεατρικοί, σ’ ένα προστατευμένο πλαίσιο. Έκτοτε έκανα μόνο κάποια περάσματα, αν και είχα κρούσεις και πολύ σπουδαίες, για πρωταγωνιστής. Μου είχε γίνει μέχρι και πρόταση από το “Νησί”. Αλλά τότε ήταν ή το “Νησί” ή το “Υστατο Σήμερα” με τον Λευτέρη. Δεν υπήρχε δίλημμα. Να μου προτείνει δηλαδή Λευτέρης Βογιατζής να παίζουμε οι δυο μας στην σκηνή κι εγώ να μην πάω -δεν υποτιμώ το “Nησί” φυσικά.

Τώρα ο “Σάσμος” ήρθε ξαφνικά. Το περίμενα όμως. Βλέποντας ότι το θέατρο δυσκολεύεται κι ότι οι σειρές παίρνουν θεατρικούς ηθοποιούς κατάλαβα ότι θ’ ανοίξει η ψαλίδα. Μου τηλεφώνησαν από την παραγωγή, συζήτησα με τον σκηνοθέτη, διάβασα το βιβλίο, ρώτησα ποιοι θα είναι. Ήξερα ότι μιλούσαν με την Μαρία (Πρωτόπαπα) και τον Δημήτρη (Λάλος), φίλοι, αγαπημένοι συνάδελφοι που νοιάζονται γι’ αυτό που κάνουν. Είδα κάποια πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία, όπως η συμπλήρωση της μαντινάδας την ώρα του θανάτου. Εξαρχής, μου είπαν ότι με θέλουν για τον Αντώνη. Εκεί συναντήθηκα και με κάτι προσωπικό: Τα τελευταία δέκα χρόνια πηγαίνω στην Κρήτη διακοπές, ανελλιπώς, για έναν μήνα. Κάποια πράγματα του Αντώνη Φραγκιαδάκη μου θύμιζαν την ύπαρξή μου εκεί. Και είπα ότι εδώ υπάρχει κάτι που με ενδιαφέρει. Διάβασα πέντε-έξι σενάρια, είδα καλή γραφή, υπαινικτικό κείμενο, ότι μπορείς να παίξεις με τις λέξεις, γιατί αυτό έχει σημασία στην δουλειά μας, με γοήτευσε κι είπα το “ναι” –είχα και χρόνο. Γιατί πρέπει να γοητευτώ κι εγώ από κάτι για να το κάνω. Νομίζω ότι δεν έπεσα έξω».

ΔΕΙΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ